» K niin kuin Kanssakulkija

Yrityshallinnon aakkoset K

Niin aakkosblogin K-kirjaimeksi, kuin näin ystävänpäiväksikin sopii loistavasti selitettäväksi ”Kanssakulkija”.  Kirjanpitäjän ja tilitoimiston valinta on nimittäin yksi yrityksen merkittävimmistä päätöksistä. Mistä sitä siis tosiasiassa päättääkään, kun päättää siitä, kenelle luottaa yrityksensä kirjanpidon?

Kirjanpito on aina menneen toteamista. Siinä listataan yrityksen tapahtumat rahamääräisinä sovittuun muotoon, eikä kirjanpidolla näin ole suurta tulevaisuusarvoa. Kirjanpidolla vain todennetaan, mitä yrityksessä on tehty, tuloslaskelmasta näkee, miten tietty ajanjakso on mennyt ja taseelta listauksen omaisuudesta eli varoista ja veloista tiettynä yksittäisenä hetkenä. On kirjanpitäjiä, jotka tekevät tämän tarkasti täsmällisesti ja oikein ja yrityksiä, joille se riittää.

Toisaalta valitessaan kirjanpitäjää yritys valitsee parasta ystäväänsä. Kirjanpitäjä näkee luvuista koko liiketoiminnan. Luvuista näkee tähtihetket, suurimmat onnistumiset ja sen miksi yritys ylipäätään on olemassa. Sieltä näkee, pitääkö yrittäjä tekemisestään ja jopa sen, viihtyykö työntekijät töissään. Yhtä lailla luvuista näkee kompastumiset ja kaatumiset, ne kaikkein vaikeimmat hetket. Istuuko kirjanpitäjäsi suu kiinni vain mennyttä todeten, siitähän sinä maksat?

Numerottomalla tehtiin viime syksynä strategiatyötä. Se kuulostaa suurelta ja hienolta, vaikka tosiasiassa vain istuimme alas ja kirjasimme yhdessä ylös sitä, mistä lähdettiin, miksi lähdettiin ja mihin ollaan menossa sekä pohdittiin, miten seuraavalle välietapille pääsisimme. Yhdessä totesimme missiomme olevan: ”Luomme menestystä asiakkaillemme kanssakulkemalla”.

Ystävänpäivänä moni muistaa kumppaninsa ja ystävänsä. Me täällä muistamme asiakkaamme. Juha Tapiota siteeratakseni: ”…Kenelle soitat silloin? …Kuka kiittää sua, kun sä kaikkesi teet? Kuka jää, kun muut on menneet? Kun sä hyppäät korkealta, kuka ottaa kiinni? Kuka näkee sut?” Meidän porukkamme, tiimimme, on olemassa siksi, että asiakkaillamme olisi joku, jolle soittaa. Ojentamassa kättä kaatuneelle, hurraamassa lentoon lähtevälle. Auttamassa ja neuvomassa siellä, missä nähdään, että toisinkin voisi mennä. Emme istu täällä tuijottamassa peruutuspeiliin (toki teemme sitäkin) vaan kuljemme asiakkaidemme rinnalla eteenpäin.

Vuosi 2020 oli monelle hurja, toisille hyvässä ja toisille pahassa. Kirjanpitäjänä sen joutuu peruutuspeilistä tilinpäätöstä tehdessä toteamaan ja asiakkaille kertomaan. Samalla kuitenkin voidaan luoda toivoa ja suunnata yhdessä tulevaan, emme jätä asiakkaitamme yksin. Kun siis yrityksen asioissa mietit, kenelle soittaisit, soita meille.

Kirjoittaja Sanna Kerminen, Sanna on NumerotON Oy:n Toimitusjohtaja, taloushallinnon tradenomi ja pitkänlinjan kirjanpitäjä.