Omaverotilin saldo täsmäytetään puoliksi ostoihin ja puoliksi myynteihin. Jämät on hukattu korkoihin, josta ne hukkuvat kirjanpidon ihmeelliseen maailmaan. Tämä on sitä kuuluisaa luovaa kirjanpitoa.
Yllä oleva esimerkki ei kuitenkaan ole sellainen, jota suositellaan tehtäväksi. Vaikka kirjanpito on yksinkertaisimmillaan ja perusperiaatteissaan helppoa, eivät luovat ratkaisut kirjanpidossa ole kannattavan ja ennen kaikkea kestävän liiketoiminnan kannalta perusteltuja. Saattavat pahimmillaan olla laittomiakin ratkaisuja, jos verottaja toteaa, että heiltä on jäänyt käytetyn ratkaisun vuoksi omansa saamatta. Lisäksi johto vastaa myös kirjanpidon oikeellisuudesta. Luovuudesta ei jaeta tyylipisteitä.
Joku blogin säännöllisempi lukija saattaa jo miettiä, että mitä ihmettä N-kirjaimella ja luovalla kirjanpidolla on yhteistä. Luovuutta saakin käyttää, jotta tuon yhteyden löytää. Loogista yhteyttä ei periaatteessa ole edes olemassa. Tämä sama on myös luovan kirjanpidon haaste ja ongelma. Sen kanssa joutuu (tai pääsee) pohtimaan, raapimaan päätä ja puntaroimaan asioiden oikeaa tilaa, joka hankaloittaa johtamista.
Luovassa kirjanpidossa on myös se haaste, ettei siitä pääse eroon. Jos kokee luovuuden pyrskähdyksen kerran, on sitä jälkikäteen hyvin vaikeaa myös korjata. Se saattaa myös tulla kalliiksi varsinkin niissä tilanteissa, joissa edellä todetusti verottaja tai mahdollisesti joku muu valvova viranomainen on kokenut luovan toiminnan moitittavaksi.
Liiketoiminnassa kannattaa olla luova, erityisesti myynnissä ja markkinoinnissa. Kirjanpito ei kuitenkaan ole yksi niistä asioista, joissa luovuus olisi vahvasti suositeltavaa. Siitä on pitkässä juoksussa varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä – viimeistään mainehaitan muodossa yrityksellesi.
Tiesitkö muuten, että meillä Numerottomalla ei omille asiakkaille napsahda kello käyntiin, jos haluat kysyä kirjanpitäjältä kirjanpidostasi? Kello ei käynnisty myöskään, jos kaipaat nopeaa juristin konsultaatiota askarruttavaan liiketoiminnalliseen asiaan tai tarvitset HR-ammattilaisen vinkkiä päivän polttavassa teemassa. Numerottoman asiakkaana sinun ei siis tarvitse olla luova niissä paikoissa, joissa ei ole pakko. Lisäksi niissäkin kohteissa joissa kannattaa olla luova, saatat saada meidän myynnin johdon asiantuntijoilta lisävinkkiä esimerkiksi luovuuden tuloksellisuuden mittaamiseen.
Kirjoittaja Markus Lustig. Markus on numerottoman osakas ja turvallisuusasiantuntija, Tradenomi YAMK